כותב המאמר: רומן ספרוב
תאריך: 29.5.2020

PROFILE-NEW-מוקטן
המנעות או טעות?
 

החלטת שאת בדיאטה ובחרת להספיק לאכול בצקים, מתוקים וכל דבר עם פחמימות?
כנראה שעשית טעות

יש איזו תפיסה כזו שלהוריד פחמימות זה הפתרון לירידה במשקל

(יכול להיות שנקודתית כן, אבל אנחנו לא רוצים ירידה זמנית, אלא שינוי לטווח הארוך)

יש נטייה לחשוב שפחמימות זה “משמין”

אבל האמת היא שלא

מי שטוען את הטענה הזו זה בעיקר מי שלא בקיא בפיזיולוגיה של גוף האדם

פחמימה ברמה הכימית היא תרכובת עם פוטנציאל אנרגטי שווה ערך ל-4 קלוריות

בפני עצמן פחמימות לא באמת משמינות, בעצם שום מאכל בפני עצמו אינו משמין

אז מה כן משמין? איך אני משמין? איך בכלל מתרחשת השמנה אם לא מפחמימות?

 

בואו נתחיל מעובדה מעניינת:

כנראה שברגע זה ממש אתם גם עולים וגם יורדים במשקל בו זמנית (?WTF)

(אלא אם כן אתם בצום)

 

ברגע זה ממש שאתם קוראים את השורה הזו – הלב שלכם פועם? אני מקווה שהתשובה היא כן

אתם יודעים כמה אנרגיה/קלוריות הלב שלכם שורף?

בגדול זה תלוי ברמת המאמץ, אבל בממוצע, לב שורף כ-400 קלוריות לק”ג ביממה

כלומר אם הלב שלכם היה שוקל קילו זה מה שהוא היה שורף בממוצע ביממה (הוא שוקל פחות, כנראה באיזור ה200-300 גרם אז תעשו את החישוב)

כמו הלב – גם הכליות, הכבד, המעיים, הלבלב, הריאות, המוח, ושאר הרקמות בגופכם דורשות אנרגיה (קלוריות) באופן תמידי על מנת להתקיים

אבל זה לא רלוונטי כמה בדיוק כל איבר שורף, אתם לא תצאו מזה

הנקודה שלי היא שאתם שורפים קלוריות כל הזמן עצם היותכם בחיים

 

אז אם אנחנו שורפים קלוריות כל הזמן, למה אנחנו לא יורדים במשקל כל הזמן? כל דקה וכל שניה?

האמת שאנחנו כן, פשוט המשקל הביתי הסטנדרטי לא יכול למדוד שינויים כלכך קטנים במשקל (וזה הכלי שרובנו משתמשים בו למדידת שינויים במשקל)

 

אז הבנו שקלוריות (יחידת מידה של אנרגיה) נשרפות באופן תמידי כל עוד אנחנו חיים

קודם אמרתי שאנחנו גם עולים במשקל בו זמנית, מה זה אומר?

מזון שאנו צורכים מתעכל באופן רציף לאורך היום

תהליך העיכול לוקח זמן, זה לא קורה ברגע

כך שבאופן רציף יש כניסה של קלוריות חדשות/אנרגיה חדשה לגוף ויש יציאה/שימוש בקלוריות/אנרגיה לשלל פעולות

באנלוגיה, אתם מרוויחים כסף מהעבודה ובו זמנית ביום יום משתמשים בו

נניח *שהכנסתם* היום 200 ש”ח, וגם קניתם חולצה ב100 ש”ח, סך ההכנסה היומי הוא 100 ש”ח

עכשיו דמיינו לכם שאתם בלולאה כזו שכל יום אתם מכניסים בין 200-300 ש”ח ובמקביל כל יום מוציאים פעם 100 פעם 200 פעם 0

מה יקבע בסוף החודש אם אתם בפלוס מהחודש הזה או במינוס? התשובה לזה היא התשובה לשאלה – האם בלולאה הזו, ההכנסה גברה על ההוצאה, או להיפך?

 

כלומר אם סך ההכנסות היה 6,000 וסך הקניות היה 4000 אז נוספו לכם 2000 לחשבון בסך הכולל.

אם ההכנסה הייתה 6,000 אבל ההוצאה הייתה 7,000 אז ירד לכם 1,000 מהחשבון (תפסיקו לבזבז כסף)

כל סיפור המאזן הקלורי, ככה זה עובד (כי, חוקי הפיזיקה. “חוק שימור האנרגיה”)

 

אנחנו נמצאים באופן תמידי בלולאה שבה אנחנו שורפים קלוריות (פעולות איברים כמו הלב וכד’, אנחנו גם זזים ועושים ספורט לפעמים)

ובאותו זמן מקבלים אנרגיה חדשה מבחוץ (אוכל שמתעכל)

כשנגרום לחלק של ההכנסה בלולאה לגבור לאורך זמן על ההוצאה, ככה נשמין, ולהיפך


אז למה להמנע לגמרי מפחמימות זו טעות?

אני לא חושב שבחורה או בחור שאוהבים בצקים, מתוקים, לחם וכו’, יצליחו או בכלל ירצו להמנע מהן לכל החיים
זו תהיה החלטה והתחלה של שגרה מתסכלת

בואו נניח שהורדנו פחמימות ולאחר חודש שלם שהתאמצנו לא להתפתות ירדנו במשקל

מה יקרה לאחר החודש הזה? הרי מתישהו אתם תרצו לאכול את מה שאתם אוהבים

המשקל שלכם הוא סיכום של הכנסה והוצאה קלורית

אל תתבלבלו, אנחנו לא מממליצים לכם להמשיך לאכול פחמימות באופן לא מבוקר

להמנע מפחמימות לגמרי לאדם שאוהב פחמימות ברוב המקרים לא יוביל לשינוי אמיתי בהרגלי התזונה

מומלץ לעשות את זה בצורה הדרגתית

כדאי דווקא להשקיע ברכישת כלים ושינוי הרגלי תזונה שיעזרו לכם לשלב את המאכלים שאתם אוהבים בתפריט שלכם, בין אם זה לחם, גלידה או משהו מתוק אחר, כמו לדוגמה קריאת תכנים מלמדים בתזונה או ייעוץ עם אנשי מקצוע.

אפשר להתחיל כאן

הנה מידע שיכול לעזור לכם:

כל גרם פחמימה נותן לנו 4 קל’ בממוצע

כל גרם חלבון נותן לנו 4 קל’ בממוצע גם כן

כל גרם שומן נותן לנו 9 קל’ בממוצע

ברמה היבשה “על הדף”, מבחינת עלייה/ירידה במשקל לאורך זמן (משקל גוף – ערך מדיד מספרית) זה יותר קריטי כמה תאכלו מאשר מה תאכלו

למאכלים שונים יכולות להיות השפעות שונות כמו מתן תחושת שובע מוגברת ממאכלים מסויימים אז כן כדאי להתחשב גם במה אוכלים ומה הכי מתאים ספציפית לכם כדי שבסופו של דבר תצליחו לייצר את ה-תנאי שיוביל אתכם לירידה במשקל גרעון קלורי.

Cart
  • No products in the cart.